Jak zachęcić dziecko do zdrowego odżywiania?

Categories Zdrowie, ŻywieniePosted on
Kolorowy posiłek

Zdrowe odżywianie najlepiej wdrażać od najmłodszych lat. Wówczas dziecko nie będzie miało problemów, by określone nawyki żywieniowe stosować w późniejszym życiu. Pomocne w tym może być wspólne gotowanie, zakupy, planowanie posiłków, eksperymentowanie w kuchni. Jak można zachęcić dziecko do tego, by chciało zdrowo się odżywiać?

Gotowanie razem z dzieckiem

Wspólne przygotowywanie posiłków może być kluczowe w przekonaniu dziecka do zdrowego odżywiania. Dla malucha to spora frajda, że może wykorzystać swoje ukryte talenty w kuchni. Pomysły na zdrowe jedzenie, które możesz przygotować razem z dzieckiem, poznasz na https://sweetmama.pl, nie zawsze muszą to być skomplikowane dania. Chodzi o to, by dziecko zaangażowało się w gotowanie, zobaczyło, jak to wygląda, było ciekawe nowych smaków.

Wspólne zakupy

Zachęcić do zdrowego odżywiania mogą nawet wspólne zakupy. Niech dziecko samo wybierze ze sklepowych półek, co chciałoby zjeść, nie chodzi oczywiście o słodycze czy produkty przetworzone… Owoce i warzywa są tak kolorowe, że bez trudu mogą przekonać dzieci swoim wyglądem. Po takich zakupach można pomyśleć o tym, co przygotować wspólnie z wybranych składników.

Eksperymentowanie ze smakami

Dzieci muszą dowiedzieć się, jakie mają upodobania smakowe. To, że ktoś każe im jeść buraczki, wcale ich do tego nie zachęci, wręcz przeciwnie. Dziecko samo powinno testować różne produkty, nie wszystko musi mu smakować. Nie ma nic gorszego niż zmuszanie do jedzenia. Warto jednak dziecku przedstawiać nowe produkty. Opowiadać o nich, dać do powąchania, zaproponować, że możemy przygotować z niego wspólnie posiłek.

Jedzenie przez naśladowanie

Dzieci chętnie naśladują rodziców i innych dorosłych. Oznacza to, że mogą wizualnie czerpać dobre, ale i złe nawyki żywieniowe. Chcąc, by dziecko miało zdrowo się odżywiać, należy zacząć od siebie. Jeśli maluch widzi, że mama nie je śniadania, pije kolorowe napoje, unika warzyw, całkiem prawdopodobne, że będzie takie zachowanie powielało. Warto więc wprowadzić zdrowe żywienie w całej rodzinie, nie tylko w stosunku do dziecka.

Atrakcyjne wizualnie posiłki

Posiłki najpierw jada się wzrokiem. Mają tak nie tylko dzieci, ale i dorośli. Jak coś atrakcyjnie wygląda, chętniej będzie zjedzone. W przypadku dzieci warto przygotowywać posiłki, które będą kolorowe, mogą przyjmować nieoczywiste kształty. Kanapki nie muszą być nudne, można wykroić z nich jakieś zwierzątko lub pojazd.

Szwedzki stół w weekendy

Dobrym pomysłem na zapoznanie dziecka z różnymi produktami jest tzw. szwedzki stół. Możemy robić w tej formie śniadania np. w weekendy. Warto zadbać o to, by na stole widoczna była różnorodność. Niech dziecko samo wybierze, jakie pieczywo mu odpowiada, jakie warzywa są dla niego smaczne, czy woli nabiał, a może wędlinę. Dla malucha będzie to wyzwanie, żeby sam skomponował sobie śniadanie, przy okazji pozna nowe smaki, ale i będzie miał okazję, żeby zjeść zdrowy posiłek bez namawiania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *