Nauka pisania – jak nauczyć dziecko pisać?

Categories Dla mamy, Przedszkolak, UczeńPosted on
Piszące dziecko

Nauka pisania najczęściej idzie w parze z nauką czytania, jednak obie te umiejętności różnią się między sobą i to znacznie. W przypadku czytania można uczyć go już bardzo małe dzieci, z kolei pisanie wymaga lepszej sprawności rąk oraz koordynacji ruchowo-wzrokowej, co bywa niestety problematyczne. Z tego też powodu, dzieci szybciej uczą się czytania niż pisania

Jak przygotować dziecko do nauki pisania?

Zanim podamy dziecku ołówek lub długopis, bardzo istotne będzie zadbanie prawidłowy rozwój motoryki całego ciała, zwłaszcza tej związanej z rękami i dłońmi. Tak naprawdę nauka zaczyna się już u dzieci 2 – 3-letnich i to nie przy biurku, a na placu zabaw. Dziecko powinno się dużo ruszać i wykonywać ćwiczenia fizyczne, aby angażować całe ciało i usprawnić koordynację ruchową. Istotne będzie też ćwiczenie motoryki małej, czyli rak i dłoni – warto przyjrzeć się temu, jak dziecko radzi sobie z codziennymi czynnościami – jedzeniem, ubieraniem się. Warto zadbać o to, by maluch trenował te partie ciała, bo jak wiadomo – pisanie jest czynnością fizyczną, a trzymanie długopisu w ręce może męczyć.

Jakie ćwiczenia na motorykę małą?

Lista ćwiczeń, które dziecko powinno wykonywać, jest całkiem spora, ważne jest jednak to, by je to angażować i jednocześnie zadbać o urozmaicenie. Dzięki temu maluch nie będzie się nudził, a poprzez zabawę, zacznie nabywać konkretnych umiejętności przydatnych później, już w trakcie nauki pisania. Tak więc dobrze jest ćwiczyć ramiona, przez wymachy, rzucanie piłeczkami, wspinanie się po drabinkach czy wyciąganie rąk w stronę mydlanych baniek. Można też wysypać różne przedmioty i poprosić malucha by pochował je do konkretnych kubeczków.

Dobrym sposobem są też ćwiczenia plastyczne – z plasteliną, kredkami oraz pędzelkami i farbkami. Ciekawą opcją jest poproszenie dziecka o podarcie na małe kawałki ręcznika papierowego i zmięło każdy kawałek w małe kuleczki, którymi wypełni kubek lub butelkę. Chodzi przede wszystkim o to, by zaangażować dziecko do ćwiczenia rąk i palców, zmusić je poniekąd do tego, by wykonało dane zadanie, wymagając konkretnych ruchów.

Jak nauczyć dziecko prawidłowo trzymać przybory pisarskie?

Zanim dziecko zabierze się do właściwej nauki pisania, istotne będzie także nauczenie go tego, jak prawidłowo powinno się trzymać przybory pisarskie. Pierwsze kroki stawia się już w przypadku kolorowanek i trzymania kredek. Trzeba zwrócić więc uwagę na to, jak dziecko je chwyta i pilnować, by robiło to właściwie. Kciuk i palec wskazujący trzymają narzędzie, tworząc kształt kropli, z kolei palec środkowy przytrzymuje ołówek/kredkę/długopis z tyłu i jakby od dołu. Z początku warto wybierać przybory większych rozmiarów dla ułatwienia i dopiero z czasem przejść na te mniejsze. Przydatne może być także wykorzystanie specjalnych gumowych nakładek, które uniemożliwią ześlizgiwanie się ołówka z ręki.

Jak ćwiczyć koordynację wzrokowo-ruchową?

Czytanie wymaga jedynie wzroku, z kolei pisanie to już wyższa sztuka, przy której konieczne jest wyćwiczenie koordynacji wzrokowej i ruchowej. Oprócz więc motoryki rąk i całego ciała konieczne będzie także poszerzenie tych umiejętności. Najlepiej sprawdza się tutaj standardowe stawianie budowli z klocków, układanie układanek, puzzli czy memory. Warto też zadbać by maluch zaczął wcześniej jeździć na rowerze i hulajnodze.

Kiedy zacząć naukę pisania?

Jak zostało już wspomniane, nauka pisania rozpoczyna się nie w szkole, a już od wczesnych lat i polega przede wszystkim na rozwoju fizycznym i motorycznym dziecka. Jest to więc bardzo wczesny etap przygotowujący ciało do prawidłowego trzymania narzędzi pisarskich i pozwala na wypracowanie odpowiedniego napięcia mięśniowego. Gdy maluch ma ok. 4 lat, warto zacząć proste ćwiczenia w postaci kreślenia linii i szlaczków czy malowania niewielkich elementów. Przydatne jest także łączenie kropek. Z czasem zestawy ćwiczeń będą coraz trudniejsze, a wiele takich materiałów można samodzielnie zakupić.

Jeżeli chodzi o pisanie konkretnych liter, początkowo ma ono funkcję utrwalania właściwej postawy. Dziecko uczy się pisania pojedynczych liter i dopiero z czasem zaczyna je grupować w sylaby, a potem w słowa. Finalna nauka pisania przypada na wiek od 5 do 7 lat, a wcześniejsze zabiegi, mają formę zabawy, aby wyrobić odpowiednie nawyki i zachęcić do dalszego rozwoju. Zdecydowanie lepiej nie zostawiać nauki pisania aż dziecko pójdzie do szkoły, ponieważ może okazać się, że będzie miało problem, z którym samodzielnie sobie nie poradzi i konieczna będzie terapia sensoryczne czy nawet rehabilitacja z powodu zbyt niskiego napięcia mięśniowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *